Link-uri și screenshot-uri în portofoliu.

După cum spuneam într-un articol anterior, mă uit adeseori pe site-urile posibilei concurențe ca să mă documentez și adeseori văd cazuri precum cel al Dezibel unde la portofoliul de clienți sunt enumerați clienții pentru care au prestat servicii respectivii împreună cu capturile de ecran aferente:

Din curiozitate am intrat pe link-uri și nu mare mi-a fost surpriza să constat că mai bine de jumătate sunt fie moarte fie reprezintă site-uri diferite sau refăcute de alții sau cu soluții DIY (do it yourself).

Mai amuzant e că la unul dintre site-uri chiar și a doua firmă de web design a dispărut între timp.

Și, cum și eu am avut la un moment dat tentația să pun la portofoliu link către site-ul clientului m-am gândit de două ori și am preferat fie să-i creez pagină separată cu captură de ecran, fără link, și descriere a serviciului prestat și a particularităților acestuia, fie să pun doar logotipul clientului fără niciun fel de link.

În felul ăsta, dacă vreodată clientul alege pe altcineva pentru facelift la website, sau pur și simplu se schimbă proprietarul și profilul site-ului între timp cel care a făcut cândva munca aia nu o să aibă niciun fel de problemă de imagine sau mai rău de securitate.

De ce poate să fie o problemă de securitate?

Ei bine să presupunem că faci un site pentru un client, clientul abandonează proiectul, îl preiau niște unii care profită de faptul că domeniul a fost folosit de un minister oarecare și-l transformă în site de vândut suplimente nutritive de origine, eficacitate și siguranță îndoielnică:

2010

vs. 2023

Sau mai rău, pun pe el un site ce distribuie malware sau folosesc domeniul pentru phishing, iar site-ul tău are link către el și apoi te întrebi de ce te penalizează Google.

Postarea de comentarii pe acest site reprezinta acceptul dumneavoastra in ceea ce priveste stocarea si procesarea datelor furnizate prin formularul disponibil in acest sens, in conformitate cu politica noastra de confidentialitate.